zaterdag 10 oktober 2009

De Galerij der Gedupeerden

Opnieuw is er iemand beschadigd als gevolg van de aangifte-hitsigheid van het Meldpunt Discriminatie Internet. Het MDI trekt een al maar langer wordend verwoestend spoor van buitenproportionele acties door de samenleving.

Na Gregorius Nekschoten en Geert Wilders is de websitebeheerder van PolitiekDebat het - voorlopig - laatste slachtoffer van zinloos gemeld.

Eigenaar internetforum veroordeeld vanwege racistische teksten
vrijdag 09 april 2010 | 11:17 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 09 april 2010 | 11:52

BREDA - ‘Een vervelend mannetje’ zette in 2008 racistische teksten op het internetforum PolitiekDebat. De toenmalige eigenaar van het forum, een 30-jarige inwoner van Tilburg, kreeg als reactie een e-mail van het Meldpunt Discriminatie Internet. In plaats van de teksten meteen te verwijderen, ging de Tilburger de discussie aan met het meldpunt. Tot zijn grote spijt leidde zijn gedrag van destijds donderdag tot een veroordeling door de politierechter.
De Tilburger nam zich voor de bewuste racistische teksten te verwijderden zodra hij een reactie terug had van het meldpunt. De anti-racismewaakhond van internet stuurde echter geen mail terug, maar stapte naar de politie. Met als gevolg dat de 30-jarige Tilburger donderdag voor de politierechter moest verschijnen.

Officier van justitie Janssen vroeg de politierechter de man schuldig te verklaren zonder oplegging van straf. Rechter Kok was het met haar eens. „U bent niet voortvarend genoeg geweest met het verwijderden van die uitlatingen”, motiveerde ze haar vonnis. „Daar staat tegenover dat ik geloof dat u zonder meer integer bent geweest.”
Hier klopt iets niet.
De beklaagde, website-beheerder van PolitiekDebat, had destijds immers een geheel andere lezing van de feiten. Hij schreef:
Er is vandaag een oproep bij mij thuis aangekomen van de politie. Het Meldpunt Discriminatie Internet heeft aangifte gedaan tegen mij omdat er discriminerende teksten zijn gevonden op dit forum. Komende zondag zal ik verhoord worden. Ik moet zeggen dat dit me behoorlijk raakt. Jullie zullen je er grotendeels van bewust zijn dat discriminatie op dit forum niet toegestaan is. Ik ben zelf enorm fel wanneer het sporen van discriminatie betreft. Daarentegen geloof ik oprecht dat we grensgevallen soms toe moeten staan, enkel omdat het goed is voor de discussie. Dat komt me nu wellicht duur te staan.

Tot zover.
En vervolgens:

Er is meer informatie bekend over de aangifte. Het gaat om een uitspraak die gemaakt is door iemand die al tijden geleden geband is.

Als Roel - de nu veroordeelde (toenmalige) eigenaar van het forum PolitiekDebat - inderdaad een verwijderingsverzoek van het MDI had ontvangen, dan had hij geweten of kunnen weten waar de aangifte over ging.

Maar mogelijk heeft de forum-eigenaar niet verwacht dat het Meldpunt Discriminatie Internet zo lomp te werk zou gaan en de twee zaken - het verwijderingsverzoek van het MDI en de aangifte - niet met elkaar in verband gebracht.

Meer hierover, vanzelfsprekend, op PolitiekDebat
met de lezing van de ongelukkige:
Ik denk dat ik gelukkig mag zijn met de uitspraak. De aanklacht was dusdanig geformuleerd dat ik evident schuldig was. Zowel de rechter als de officier waren overduidelijk ook niet blij met het feit dat de veroordeling vaststond, maar het was nou eenmaal zo. En wat betreft hoger beroep: ik ben zeker voornemens om ooit op wetenschappelijk of inhoudelijk niveau de rol van dit meldpunt nog ter discussie te stellen. Maar daarvoor ga ik geen advocaatkosten maken. Daarvoor ga ik niet het risico lopen dat de volgende rechter minder coulant is. Dat doe ik als ik een beetje hersteld ben van de stress en een beetje kan bevatten wat er de afgelopen maanden eigenlijk allemaal is gebeurd. In de tussentijd kunnen jullie overigens allemaal reageren op het artikel. Zeg vooral wat je denkt. Maar doe dat zonder te beledigen. Want anders zijn we net zo snel weer terug bij af... En hoger beroep moet perse bijgestaan door advocaat. Dat scheelt een afweging.

Op UitingsVrij

En op GeenStijl: 'Heldhaftig optreden MDI voorkomt gekwetste medelander'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten